Iedereen die aandacht krijgt... groeit

Wie ben ik?

Ik stel mij graag aan je voor. Mijn naam is Chantal Meijerink-Jacobs, gediplomeerd en erkend Integratieve Kind- en Jeugdtherapeut. Daarnaast schrijf ik met veel plezier kinderboeken. Sinds een jaar of 12 woon ik met mijn man in Veenendaal. Ik heb 14 jaar met veel toewijding en liefde met kinderen en jongeren binnen zowel het reguliere- als het speciaal onderwijs gewerkt. In 1995 stond ik voor het eerst voor de klas. Ik gaf verschillende lessen aan jongeren van 12 tot en met 20 jaar. In dit eerste jaar heb ik ook vluchtelingen begeleid die instroomden in de internationale schakelklas. Het ging er vooral om deze jongeren te helpen de taal machtig te worden en ze te ondersteunen in hun thuissituatie. Vaak waren ze helemaal alleen naar Nederland gekomen en hadden ze hulp nodig met dagelijkse bezigheden.

Hierna heb ik op verschillende basisscholen en een school voor speciaal basisonderwijs gewerkt. Ik heb aan alle groepen lesgegeven maar mijn hart lag toch bij de bovenbouw. Tijdens mijn jaren binnen het basisonderwijs heb ik me altijd beziggehouden met kinderen die net wat meer zorg behoeven. Daarbij kun je denken aan kinderen die moeite hebben met het hanteren van regels. Er zijn kinderen die snel boos of bang worden. Verder zijn er kinderen die ADHD of een aan Autisme verwante stoornis hebben. Ook zijn er kinderen die zich raar of onbegrepen voelen, vinden dat ze iets niet goed kunnen, of zijn ze in de war door (ernstige) problemen thuis. Het kwam er vaak op neer dat we, door samen een plan te maken, ervoor konden zorgen dat hij of zij zich beter ging voelen. Ik merkte dat ik erg gemakkelijk hun vertrouwen kon winnen en zo veel kon bereiken waardoor ze beter konden functioneren. De kinderen met wie ik werkte vonden mij altijd een "niet gewone juf". Ik was streng doch rechtvaardig en maakte op z'n tijd een grapje. Ook nu, 14 jaar later, zeiden mijn leerlingen nog steeds dat ik kinderen met humor benader en dat ze zich begrepen voelen...

Waarom dan stoppen met het onderwijs na zoveel lovende woorden?
Nou, ik merkte in mijn klassen dat kinderen steeds vaker "vastlopen" op sociaal-emotioneel vlak. Slecht slapen, minderwaardigheidsgevoelens en angst zijn een aantal symptomen die zich bijvoorbeeld kunnen voordoen.
Ik wil dan niets liever dan ze op dat moment goede hulp bieden. Op school is het niet altijd gemakkelijk om dit goed vorm te geven... Je hebt immers nog meer kinderen in de klas en nog een heleboel andere tijdrovende klusjes die erbij horen in onderwijsland. De laatste jaren merkte ik aan mezelf dat ik kinderen graag wil helpen hoe ze hun probleem het beste kunnen aanpakken en vervolgens oplossen.

Ik wil graag “een op een” het gesprek aangaan om zo tot een goede oplossing te komen.
Kinderen laten ervaren waar hun kracht ligt! Uitgaan van mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden.
Daarom ben ik met veel enthousiasme mijn praktijk begonnen. Ik bied kinderen en jongeren therapie op maat. Zodat ze vervolgens weer met volle teugen van hun schooltijd en leven kunnen genieten! Om deze therapie zo goed mogelijk vorm te geven heb ik uiteraard een aantal opleidingen gevolgd. Verder volg ik regelmatig bij en nascholing. Onderstaand schema geeft hiervan een overzicht:

Het betreft workshops en nascholing:

  • Zorg voor kinderen met agressief gedrag
  • ADHD en taakwerkhoudingsproblemen
  • NLP
  • Opleiding Kids Skills ambassadeur
  • Masterclass Kids Skills van Ben Furman
  • Zorg voor kinderen met faalangst
  • Sociale vaardigheidstraining
  • Remedial Educator van Luc Koning
  • Workshop DSM IV TR en counselling
  • Transactionele Analyse
  • Systemisch counsellen en coachen
  • Meldcode huiselijk geweld
  • Buffers van ouderschap (Rino-groep)
  • De betekenis van kinderspel (Rino-groep)
  • Incredible years (ouder)interventieprogramma voor kinderen met gedragsproblemen" ( Rino-groep).
  • EMDR master Practitioner
  • Praten met kinderen over veiligheid
  • Creatieve rouwbegeleiding voor kinderen (Rino-groep)
  • Kenniscongres Stoornissen
  • Imaginatie en rescripting
  • NLP Time line Therapy
  • Themadag en Casüistiekdag EMDR en kinderen (BIVT)
  • Pre-natale hechting en basisvertrouwen

Onderstaande opleidingen zijn allen SNRO geaccrediteerd

  • Opleiding Kindercoach (post HBO)*
  • Opleiding integratieve Kinder en Jeugdtherapie (post HBO)*
  • Medische Basiskennis met specialisatie kinderjeugdtherapie (post HBO)*
  • Medische basiskennis voor Therapeuten (post HBO)*
  • Diploma PSBK volgens Plato eindtermen

*Opleidingen waardoor vergoeding mogelijk is

 

Terug naar boven